Zvolte si správný typ kola
Než vyskládáte peníze na pult a odvezete si domů své nové kolo, ujasněte si nejprve, kde na něm budete jezdit. Podle toho si zvolte typ, který vám bude newjvíce vyhovovat. Existuje několik základních kategorií jízdních kol, pojďmě se na ně tedy podívat:
Městská kola
Městské kolo vám samozřejmě udělá nejlepší službu při jízdě ve městě. tento typ kola má obvykle snížený rám pro snadnější sesedání a nasedání a často i přední nebo zadní nosič pro převoz kufříku nebo nákupní tašky. Hlavní roli zde hraje pohodlí. Pro městská kola jsou charakteristická sedla s větší posedovou plochou a vzpřímenější posed za řidítky.
Krosová a terkingová kola
Krosová a trekingová kola jsou kombinací městkého a horského kola. Z městských kol si půjčují tenčí pláště a vzpřímenější posed. Z horských kol zase schopnost lépe zdolávat terén. Vyjímkou není v této době ani odpružená přední vidlice. Pokud plánujete hlavně výlety po zpevněných stezkách nebo cyklostezkách, ale nechcete, aby vás brzdila kdejaká polní cestička, bude pro vás krosové a trekingové kolo tou pravou volbou.
Gravel
Gravel je další hybridní kategorií kol. Gravely vznikly celkem nedávno zkřížením silničních a horských kol. Jsou rychlé na silnici, ale kromě hladkého asfaltu je jim dobře i na polních cestách a v lehčím terénu. Rám se většinou hodně podobá silničkám, ale posed není tak sportovní. Typické jsou širší silniční pláště a kotoučové brzdy, které jsou na čistokrevných silničkách stále spíše vzácností.
Silniční kola
Tradiční kategorií jsou silniční kola, na kterých se jezdí nejslavnější cyklistické závody. Silniční kola mají tenké pláště, převody přizpůsobené rychlé jízdě, berany a delší rám, takže za řidítky skoro ležíte. Silničky jsou kola určená výhradně pro sportovní jízdu po asfaltu.
Horská kola
Úkolem horských kol je zdolávání terénu různých obtížností. Nejobecněji lze horská kola rozdělit na "hardtaily" a celoodpružená horská kola. Hardtaily mají odpruženou přední vidlici, zatímco "celopéra" mají ještě k tomu zadní tlumič. Na "hardtailech" si komfortně zajezdíte na všech typech povrchů, od zpevněných cyklostezek, po horské pěšinky. Zvládnou stejně dobře stoupání, jako i méně náročné sjezdy. Celoodpružené kolo vás hladce provede i větším terénem. Má zpravidla vyšší zdvihy odpružení, agresivnější a širší pláště a zvládne drsnější překážky a skoky.
Zajímejte se o rám a jeho velikost
Kolo dělá především rám. Ten totiž z velké části určuje, jak se na kole bude jezdit a jak náročný terén s ním zdoláte. U rámu se řeší hlavně určení (dámy/páni), velikost a materiál (ocel, hliník, carbon).
Pánské versus dámské rámy
Drtivá většina horských kol, silničních kol a gravel biků má unisex rámy. Každá značka ale nabízí pár specificky dámských horských kol se sníženou horní trubkou. O něco častěji se s rozdělením na dámské a pánské rámy potkáte u krosových a trekingových kol. U městských kol bývá rozdělení podle pohlaví standardem.
Velikost rámu
Velikost rámů je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují jízdní komfort. Nesprávný výběr rámu může mít za následek bolesti zad, krční páteře, kloubů, zápěstí a další zdravotní komplikace. Proto je dobré vyzkoušet si kolo ještě před nákupem a nechat si poradit od odborníka. Třeba na naší prodejně OK Sport - Liberec.
Velikost rámů se udává v palcích nebo se používá mezinárodní značení XS, S, M, L, XL, XXL, které všichni známe z nákupů oblečení.
Použitý materiál
Podle toho kolik máte na nákup nového kola odloženo si můžete vybrat z několika materiálů. Kdysi se používala hlavně ocel. Dnes už je stavebním materiálem spíše pro ta nejlevnější kola. Výhodou ocelových rámů je jejich pružnost, nevýhodou vyšší hmotnost. V obchodech najdete i rámy označené jako Columbus nebo Cr-Mo. Jedná se o zušlechtěnou ocel s přísadou chromu a molybdenu. Tato slitina umožňuje použít tenčí stěny trubek a rám je pak lehčí. Se vzrůstající kvalitou ocelových slitin, ale roste i finální cena kola.
Většina dnes prodávaných kol má rámy z hliníku. Hliníkové rámy poznáte podle označení ALU a jejich výhodou je slušná hmotnost, velmi dobrá tuhost a příznivá cena. Nevýhodou je pak nízká pružnost rámu.
Druhým v dnešní době nejpoužívanějším materiálem pro výrobu rámů je karbon. Pokročilá technologie výroby umožňuje stavět extrémně pevné a ultralehké rámy. Oproti hliníkovému rámu je váhová úspora u karbonu 30-50 %. Výjimkou nejsou karbonové rámy vážící hluboko pod 1 kg.
Výběr materiálu je však pořád hodně subjektivní záležitostí. Najdou se jezdci, kteří nedají na hliník dopustit a zároveň jsou i takoví, kteří by už do ničeho jiného než karbon nešli. Často taky rozhoduje cena. Váhová úspora u karbonu totiž neznamená úsporu cenovou, takže je výsadou hlavně dražších kol střední a vyšší třídy.
3 otázky před koupí aneb jak zúžit výběr
Při nákupu nového kola stojíte před stovkami, možná tisícovkami modelů. Odpovězte si na 3 otázky níže a zeměřte se jen na jízdní kola, která projdou vaším osobním sítem.
Kde a jak často budu jezdit?
Na otázku, v jakém terénu budete jezdit, jste si odpověděli hned na začátku článku, takže už víte jaký typ kola potřebujete. Filtrem v rámci zvolené kategorie pak může být otázka, jak často plánujete jezdit. Čím více času budete v sedle trávit, tím důležitější pro vás bude komfort. Podle toho sáhněte po modelech nižší, střední nebo vyšší třídy.
Kolik chci investovat?
Osazení kola je něco jako výbava v autě. Čím lepší, tím dražší. Stanovte si rozpočet. Když budete vědět, kolik chcete utratit, snadněji najdete kompromis mezi cenou a výbavou. Požadovaný poměr/cena výkon bude splňovat třeba jen pár modelů, takže rozhodování bude zase o něco snazší. A pokud stojíte před otázkou, jestli zvolit lepší komponenty nebo lepší rám. Vyberte rám. Komponenty pak můžete měnit, dokupovat nebo vylepšovat postupně.
Jak se na něm jede?
Posledním a nejdůležitějším sítem bude testovací jízda. Udělejte si čas, navštivte nejbližší prodejnu a na vybraných kolech se projeďte. Bicykl, který na papíře vypadá dobře, vám v reálu nemusí vůbec sedět. Proto se rozhodujte až na základě testovacích jízd. Naši prodejci vám pak vyberou vhodnou velikost rámu a nastaví ideální posed.
Už máte vybráno? Tak ať vám to na novém jízdním kole hezky šlape.